Tips Parenting

EQ vs IQ

Akhirnya selesai UPSR. Ececeh. Apa kena mengena UPSR dengan saya? Haha.

Dapatlah baca keluhan kawan-kawan yang ada kena mengena dengan UPSR. Antara khabarnya adalah soalan Sains sangat senang. Soalan Matematik pula katanya sangat susah.

Lepas selesai peperiksaan Matematik hari itu, adalah dapat mesej yang kononnya ada pelajar yang lari keluar dewan dan membuat cubaan untuk terjun banguan a.k.a bunuh diri. Alasannya kerana gagal menjawab semua soalan.

Ada juga yang cerita top scorer sekolah pun menangis berjuraian air mata keluar dari dewan peperiksaan. Ada lagi yang beritahu budak mengamuk patahkan semua pensel dan koyakkan bendera-bendera di sekolah.

Viral juga minggu ini berita tentang gadis yang mencium pipi Sultan Johor semasa Kembara Mahkota Johor. Mengikut laporan polis yang diviralkan, gadis tersebut dikhabarkan kurang siuman selepas gagal mendapat 19A dalam peperiksaan SPM beliau beberapa tahun yang lepas. Beliau dapat 18A 1B sahaja.

Phiewww.

Dan bukan juga rahsia bahawa beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat kes-kes bunuh diri kerana gagal mendapat A penuh dalam peperiksaan. Baik peperiksaan SPM mahupun UPSR. Yang PMR jarang pulak dengar. Tapi yang dapat E penuh, mereka relax sahaja.

Semua ini mengingatkan saya kepada perkongsian Dr Putri Afzan Maria dalam Froebels Kuantan yang lepas. Beliau telah menjalankan satu kajiselidik tentang faktor pemilihan prasekolah/ tadika ke atas 30 orang ibu bapa.

Majoriti daripada ibu bapa menyebut mereka memilih sesebuah prasekolah/ tadika itu berdasarkan reputasi akademiknya – cikgu berpendidikan, kurikulum yang berkesan, prasarana yang tip top, terkenal kerana banyak pelajarnya yang boleh membaca, menulis dan mengira.

Hanya 2 daripada ibu bapa tersebut menyebut mereka memilih prasekolah/ tadika yang anak mereka SUKA untuk pergi, yang anak mereka SUKA dengan cikgu yang mengajar.

Isu kes anak mengamuk, menangis dan bunuh diri kerana gagal peperiksaan bukanlah semata-mata kerana soalan terlalu sukar, banyak sangat soalan KBAT. Ini adalah simptom sahaja.

Kita boleh buang soalan KBAT dari peperiksaan, kita juga boleh tukar beri semua soalan mudah dalam peperiksaan. Tapi apakah semua ini akan menyelesaikan masalah sebenar yang berlaku?

Dalam kehidupan sebenar, ada ketikanya kita akan berhadapan dengan situasi yang tidak menyebelahi kita, yang sangat sukar, yang akan membuatkan kita merasai kegagalan.

Adakah setiap kali melalui situasi sebegini kita akan bertindak menyalahkan orang lain, menangis-nangis, mengamuk merosakkan harta benda awam atau lebih teruk lagi membunuh diri (atau membunuh orang lain)?

Tidak kan?

Kita kurang memberi perhatian kepada emosi anak. Terutamanya apabila anak telah masuk usia persekolahan.

Kalau dulu, usia persekolahan 7 tahun. Sekarang ni usia persekolahan sudah jadi 4 tahun. Malahan ada yang berhajat nak hantar anak berusia 3 dan 2 tahun ke kelas membaca saya. Aduhai!

Anak menangis, kita suruh diam. Kita anggap dia mengada-ngada, manja terlebih. Kita minta dia pendam emosinya. Kita kata itu biasa.

Berapa kali kita selami betul-betul perasaannya? Walaupun dia menangis kerana bukunya diconteng oleh adik.

Yang saya nampak, anak membunuh diri atau menjadi kurang siuman apabila gagal dalam peperiksaan (tak adalah gagal manapun kan kalau dapat 18A 1B daripada 19 subjek yang diambil) adalah kerana kurang keupayaan untuk mengawal emosi.

Dan serius, jumlah kanak-kanak dan remaja yang gagal mengawal emosi ini semakin bertambah dan membimbangkan. Anda boleh google sahaja nombornya.

Bantulah anak mematangkan emosinya (EQ) terlebih dahulu sebelum membangunkan akademiknya (IQ).

Lagipun, dalam dunia realiti, kita lebih banyak bermain dengan emosi berbanding dengan intelektual.

Ramai yang kata untuk berjaya anda memerlukan 90% keazaman dan ketabahan, manakala 10% lagi adalah pengetahuan dan kemahiran.

Dari mana datangnya keazaman dan ketabahan jika emosinya tidak stabil?

PLAY DOES WORK!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Leave a Reply