Mummy Anak 3

Spend More Time

Afiah memang dari kecil pandai meluahkan perasaannya. Pada usianya 2 ke 3 tahun, beliau pernah mengatakan yang mommy dan abah lebih sayangkan handphone darinya. Sebab kami lebih asyik melihat handphone berbandingnya.

Beberapa hari yang lalu, Afiah tanya bila kelas mommy nak habis. Saya jelaskan padanya yang grup yang ada sekarang ini sudah hampir tamat.

Afiah tanya lagi samada selepas itu mommy dah tiada lagi kelas. Saya jelaskan semula padanya yang sudah ada dua grup baru akan bermula pada Oktober nanti.

Afiah sedih. Selepas diselidik beliau kata, “I thought we could spend some time together.”

Saya terkejut. Afiah berada bersama saya 24 jam sehari. Tapi dia masih lagi meminta “spend time together”.

Bila ditanya apa yang beliau maksudkan, Afiah menjelaskan yang beliau mahu kami sekeluarga pergi bercuti tanpa mommy dan abah perlu buat kerja.

Ya, hari tu kami pergi Kuantan, tapi kerana saya ada kursus. Selepas itu kami tinggal 3 malam berturut-turut di Berjaya Waterfront Hotel, tapi kerana abah ada kursus.

Abah pula jenis yang bawa laptop bag ke mana sahaja. Kerjanya tidak terhad kepada 8 ke 6 petang. Pukul 2 pagi, 4 pagi, Jumaat atau Sabtu, cuti umum ke cuti raya, beliau akan terima panggilan dari tempat kerja. Memang nature kerjanya begitu.

Mommy pula kalau tiada kelas, boleh bekerja secara online. Asalkan ada akses internet, ada telefon atau ipad, boleh sahaja buat kerja.

Kawan-kawan, kita ingatkan anak tidak perasan semua ini. Mereka nampak, mereka sedar yang mommy abah sibuk bekerja. Mereka rasa terpinggir. Rasa kurang diperlukan berbanding kerja.

Untung Afiah boleh meluahkan perasaanya. Ada berapa sahajalah anak kecil bawah 6 tahun yang mampu meluahkan perasaannya melalui perkataan seperti Afiah?

Kebanyakan anak hanya akan menunjukkan dengan perlakuan. Mengamuk. Terlebih manja. Nak berkepit sahaja. Menangis. Tidak mahu itu. Tidak mahu ini. Ada juga yang akan kerap jatuh demam.

Cuba kita fikirkan, jika kita tidak jawab panggilan telefon dari pejabat itu sehari adakah nyawa yang akan terkorban?

Jika adapun nyawa yang akan terkorban, tidak adakah staf lain yang sedang waktu kerjanya menyelamatkannya?

Apa kata selepas ini, kita berikan lebih perhatian kepada anak. Terutamanya pada hari kita cuti.

Simpan laptop, simpan handphone, simpan ipad.

Pada waktu kita bekerja, kita elakkan dari menghubungi rakan yang sedang bercuti. Cuba selesaikan apa jua masalah yang timbul tanpa perlu mengorbankan anak-anak rakan.

Jika kita belum ada anak, suatu hari nanti kita akan punya anak. Waktu itu nanti kita pasti mahu lebih masa untuk anak.

Usia anak membesar hanya sekali. Tidak akan boleh diputar kembali. Jika terlepas waktu ini, boleh gigit jari.

Sama-sama, kita bangunkan generasi yang lebih kasih sayang.

EQ BEFORE IQ!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Leave a Reply