Welcome

Say hello to the toggle bar. This is an optional section you can use to display any content you'd like. Simply select a page from the theme panel and the content of the page will display here. You can even use the drag and drop builder to create this! This is a perfect place for your company mission statement, alerts, notices or anything else.

Get In Touch

Email: cikguazleen@gmail.com
Phone: +6017-332-9298
Address: No 1 Jalan Lampam 31 Taman Tanjung Puteri Resort 81700 Pasir Gudang Johor

Our Location

map

This is a demo store for testing purposes — no orders shall be fulfilled. Dismiss

+6017-332-9298 cikguazleen@gmail.com
Img 4832

Beri Peluang Laksanakan Penyelesaian – Ke Arah KBAT

Susu pun tumpah ke atas lantai.

Azmina senyum gembira. Eksperimen berjaya. Berjaya keluarkan susu dari botolnya.

Mommy tenung Azmina dengan mata bulat dan mulut sengih bak kerang busuk. Dalam hati siapa yang tahu.

“Alamak, susu dah tumpah. Nak buat macamana ni angah?”

“Ngah uuuu. Ngah ngok je.” Terjemahan –> Angah tak tahu, Angah tengok sahaja.

“Alaa, macamana ni. Tengok ni lantai dah basah dengan susu. Jom kita fikir nak buat apa.”

“Boleh lap mommy.” Kata Afiah.

Mommy pandang Azmina. Pandangan penuh makna.

Azmina senyum dan lapkan guna tangannya.

“Mi, ngok ngah uat.” Terjemahan –> Mommy, tengok angah buat.

Mommy senyum seikhlas mungkin.

Itu baru satu cara mengelapnya. Gunakan tangan sendiri.

Ada 1001 cara untuk mengelap susu yang tumpah. Guna baju, guna tisu, guna kain lap, guna mop, guna penyapu. Mahu basahkan dahulu atau terus lap.

Ada juga anak yang beri kata, “Biar sahaja mommy. Nanti kena kipas lama-lama akan kering.”

1. Bila anak dah bagi cadangan penyelesaian, apa kata mommy biarkan mereka laksanakan penyelesaian tersebut.

2. Ini dah jadi eksperimen kedua. Walaupun kadang-kadang penyelesaian itu tidak logik dan boleh mendatangkan kemarahan tahap dewa, seperti mengelap dengan tangan sendiri, tetapi bersabarlah. Sel otak sedang berhubung.

“Boleh ke guna tangan ni Angah? Kering ke? Boleh bersih ke?”

Azmina geleng kepala. Tangan sudah kotor. Tapi susu masih berbekas di atas lantai.

“Apa lagi ya yang boleh kita guna untuk lap?”

Senyum. Mesti senyum. Senyum itu satu galakan sosial yang positif. Barulah otak anak ligat mencari penyelesaian tanpa tekanan negatif.

Kadang-kadang ada anak yang lagi bijak, “Mommy lah lap”. Atau suruh abang dan kakaknya yang buat.

Pandai-pandailah mommy tangani situasi ini ya.

Nak anak bijak, mommy kena jadi lebih bijak.

PLAY DOES WORK!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *