Eksperimen Tumpahkan Susu – Jangan Marah Dahulu

Hari itu Azmina ambil botol susunya dan terbalikkan. Sambil melihat air susunya menitis ke bawah. Dia senyum tanda gembira.

Afiah pun jerit, “Mommy, angah kan tumpahkan susu.”

Mommy pun cakap, “Angah, susu dah tumpah. Macamana ni?”

Azmina cuma sengih dan balas, “Uuu, ngah ngok je”. Terjemahan –> Tak tahu, angah tengok sahaja.

Dalam seminar Froebel tempoh hari di Kuantan, Doktor Masturah ada beri penerangan terperinci tentang tingkah laku ini.

1. Bila mommy buat susu dan kocak depan angah, kadang-kadang ada percikan susu keluar. Angah melihat dengan penuh takjub.

2. Bila angah dapat botol susu dan minum secukup untuk dia kenyang dan memulakan eksperimen. Dia kocak juga. Tapi tiada lagi percikan susu. Mungkin kerana salah cara mengocak ataupun kerana suhu susu telah turun maka tiada lagi tekanan untuk mengeluarkan percikan susu.

3. Angah merasa dia perlu berusaha untuk mengeluarkan susu dari botolnya. Jadi dia teruskan eksperimen dengan menonggengkan botol tersebut. Taa daa, susu jatuh akhirnya. Eksperimen berjaya.

Selalunya, mommy akan akhiri eksperimen tersebut dengan jeritan atau marah, “Angah, kenapa buat macam ni. Kan susu dah tumpah. Dah kotor.” Dan bla bla bla. Bebelan demi bebelan.

Apabila kita buat begitu (marah dan membebel) kita telah memberikan tekanan kepada otak anak dan juga menghentikan sel-sel otak yang sedang cuba membuat hubungan.

Hubungan terhenti. Eksperimen tidak lengkap.

Kawan-kawan, apa kata mulai hari ini kita beri peluang anak untuk bermain lebih sedikit.

Air susu sahaja pun. Kotor sedikit sahaja pun. Boleh dilap, dibersihkan ataupun boleh dibeli baru.

Berbanding dengan terjalinnya hubungan antara sel-sel otak anak yang sedang belajar. Yang akhirnya membolehkan anak mencapai kemahiran berfikir aras tinggi atau singkatannya KBAT.

Cuba ingat semula zaman kanak-kanak kita. Penuh dengan bermain. Tunaikan hak anak untuk bermain juga.

PLAY DOES WORK!

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *