Menambah Satu Demi Satu Bunyi

Baiklah, kalian telahpun bersedia untuk mengajar anak membaca. Ingat, pada peringkat awal ini gunakan bunyi sahaja, contohnya /a/ dan bukan nama huruf ‘ei’.

Tips#3 – mulakan dengan nama anak. Contohnya nama anak Afiah. /a/ adalah miliknya. Berikan anak peluang untuk merasai simbolnya dalam bentuk 3 dimensional.

Buat simbol /a/ dengan playdoh. Tuliskan dengan cat jari. Ajarkan anak menyebut bunyinya. Beritahu anak yang /a/ itu miliknya.

Nah, sekarang sudah kurang satu bunyi untuk diajar!

Tips#4 – Ini dua lagi huruf yang mudah diajar, /m/ untuk mommy dan /b/ untuk babah. Gunakan nama ibu ayah, pengasuh, datuk dan nenek, adik beradik untuk menambahkan lagi huruf untuk diajar.

Lebih mudah lagi, rujuk sahaja susunan bunyi yang diperkenalkan dalam Lagu Abu Ada Ayam.

Tips#5 – minta anak menutup matanya. Berikan anak plastik huruf yang berbeza bentuknya, seperti a dengan k. Minta anak membezakan mana satu yang mana.

Tips#6 – Tulis huruf besar-besar di belakang badan anak. Adakah anak dapat meneka bunyinya? Berikan juga anak peluang untuk menulis di belakang dan kalian teka. Puji anak kalian, “Wow, Afiah semakin hebat.”

Tips#7 – pilih makanan kegemarannya dan kaitkan dengan bunyi. Spaghetti bermula dengan bunyi /s/. Mee bermula dengan /m/.

Tips#8 – Minta anak dengar dengan teliti bunyi pertama dalam perkataan yang kalian sebut. Kucing bermula dengan bunyi /k/ dan burung bermula dengan /b/.

Afiah suka bermain I Spy apabila kami dalam perjalanan. “I spy with my little eyes something start with /b/..” Saya dan suami bergilir-gilir meneka. Sampai satu peringkat, Afiah pula boleh memberikan jawapannya. Seringkali objek yang dikatakan”I spy” itu tiada pun di kawasan persekitaran. Asalkan ia bermula dengan bunyi yang sama.

Ini adalah salah satu aktiviti meningkatkan kemahiran phonemic yang boleh dimulakan seawal usia 1-2 tahun.

Tips#9 – Pilih satu bunyi dan cari binatang yang bermula dengan bunyi tersebut. “Binatang yang bermula dengan bunyi /c/.” “Cicak!”. “Bagus, giliran Afiah pula.”

#mudahnyamengajarmembaca

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

#tips3m

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.