Tips Parenting

Tips Bina Authoriti Di Hadapan Anak

Hari itu saya sedang memasak. Isyraq pula bermain di kaki-kaki saya. Azmina keluar masuk dapur ke depan sambil mulutnya bertanya itu dan ini. Afiah sedang menonton televisyen di depan.

Sedang saya menumis, saya tidak nampak Isyraq. Saya panggil, “Afiah, tengok Isyraq mana.”

Saya memang begitu. Kecuali jika saya berada di tandas, setiap masa saya akan mahu nampak di mana anak-anak saya berada. Terutamanya yang kecil-kecil.

Afiah tidak bergerak dari kerusi yang didudukinya. Matanya masih terpaku menghadap televisyen. “Kakak tak tahu Isyraq kat mana.”

Aduh, jawapan itu memang boleh bikin naik darah. Dapur pula sedang panas, tidak boleh ditinggalkan.

“Afiah, tutup televisyen. Jika kerana televisyen Kakak tidak mahu tengokkan adik-adik, tak payah tengok televisyen.”

Afiah bangun. Tutup televisyen. Dan bergerak ke Isyraq yang terlindung dari pandangan saya.

Afiah tahu membuka dan menutup televisyen. Bahkan dia juga tahu menukar channel, melaraskan suara serta menukar bahasa.

Tetapi authoriti adalah pada mommy. Mommy tidak perlu sembunyikan remote atau mencabut plag untuk menghalang anak-anak menonton televisyen.

Sebab authoriti. Kata-kata ibu dan ayah adalah peraturan. Yang perlu dipatuhi tanpa membidas kenapa dan mengapa.

Perkara sebegini diterapkan kepada anak sedari lahir. Anak hormat keputusan dan peraturan ibu bapa. Terutamanya selama mana anak masih tinggal di rumah ibu bapa.

Anak hormati keputusan dan peraturan ibu bapa kerana faham bahawa ianya adalah untuk kebaikan dirinya. Bukan saja suka-suka menghalang dia dari berseronok.

Memang tidak mudah untuk laksanakan. Tetapi ada tips.

  1. Ibu dan ayah mesti sefahaman. Jika ibu kata tidak boleh, ayah harus menyokong ibu dihadapan anak-anak. Jika tidak puas hati suarakan di waktu tiada anak-anak. Begitu juga sebaliknya.

  2. Jika mahu tukar keputusan, benarkan individu yang sama suarakan perubahan. Jadi anak nampak bahawa ibu atau ayah sefahaman.

  3. Tegas dengan keputusan. Jika sudah katakan anak tidak dibenarkan menonton televisyen selama 4 jam kerana melakukan kesalahan, pastikan ia dilaksanakan. Usah mudah jatuh hati apabila anak menangis merayu-rayu mahu menonton televisyen.

Cukuplah tiga sahaja tips. Banyak-banyakpun tak boleh nak fikir sekarang ini. Hihi.

Selamat beramal.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Leave a Reply