Minat Berbisnes

Undang-undang Buruh Memang Untuk Pekerja

Hari ini saya dihubungi oleh seorang lagi pelanggan yang telah membuat bayaran tetapi masih belum menerima produk yang ditempah. Pembelian telah dibuat pada bulan Mac yang lalu dan bayaran dibuat secara tunai.
 
Staf yang menguruskan jualan tersebut telahpun berhenti kerja pada bulan yang lepas. Lantas saya memeriksa rekod jualan untuk mengesahkan jualan dan juga transaksi bayaran telah berlaku.
 
Tiada rekod. Tiada rekod jualan dan tiada rekod bayaran dalam sistem.
 
Bagaimanapun pelanggan ada resit yang bertulis tangan. Tanpa cap perniagaan.
 
Ini adalah pelanggan ke-empat yang membuat aduan bayaran dibuat tetapi produk tidak diterima. Dan kesemua mereka membuat bayaran secara tunai. Tidak direkodkan dalam sistem.
 
Patutlah staf tadi marah sangat apabila saya memberikan beliau cuti 20 hari lebih awal dari tarikh tamat notis berhenti kerja. Cuti bergaji penuh. Katanya ada kerja yang belum selesai.
 
Lantas saya berikan beliau 2 jam untuk membuat senarai kerja yang belum selesai sebelum saya suruh beliau pulang. Dan kesemua perkara di atas itu tidak dicatatkan dalam senarai kerja belum selesai beliau.
 
Saya telahpun memanggil beliau datang ke Whiztots menjelaskan 2 daripada transaksi tersebut, yang ditemui sebelum tempoh notis tamat kerja beliau habis. Bagaimanapun beliau enggan dan menyuruh saya membuatnya sendiri.
 
Tidak tahu dimana nak bermula, saya semak semua akaun pelanggan. Setakat 70 akaun pelanggan tetap yang telah disemak, 18 darinya ada transaksi yang mencurigakan. Ada 30 lebih lagi akaun yang belum disemak. Entah apa lagi yang bakal ditemui.
 
Saya menahan gaji terakhir beliau dan meminta beliau hadir memberi penjelasan. Beliau pergi membuat aduan ke Pejabat Buruh.
 
Mujurlah pegawai tersebut menghubungi saya dahulu dan bertanya. Bagaimanapun, saya dinasihatkan untuk membayar gaji beliau kerana itu hak beliau. Manakala tentang transaksi mencurigakan yang ditemui adalah atas budi bicara beliau untuk menyelesaikannya.
 
Oh begitu rupanya. Berat rupanya menjadi majikan. Tapi berat di dunia ini sahaja. Pekerja datang kerja, kita wajib bayar. Tapi samada kerja itu dijalankan dengan amanah atau tidak, itu terletak di bahu pekerja.
 
Sukar juga nak memastikan amanah ini dilaksanakan atau tidak. Kerana itu kawan saya kata perlu SOP. Tapi fikir saya juga jika sudah ada SOP pun, masih lagi terletak di bahu pekerja samada mahu laksanakan amanah itu mengikut SOP atau tidak.
 
Semasa saya menjadi pekerja dahulu, saya kurang gemar jika kerja saya disemak dari A hingga Z oleh boss. Saya akan terasa seolah-olah tiada kepercayaan diberikan untuk saya melaksanakan tugas. Bila tiada kepercayaan, sukarlah untuk membuat keputusan dalam menjalankan sesuatu projek.
 
Kepercayaan itu saya balas dengan membuat laporan yang telus bagi setiap projek yang dijalankan. Tiada hanky panky atau sembunyi bawah skirting meja. Saya gembira, boss saya gembira juga.
 
Cuma rupanya tidak semua orang suka diberi kepercayaan. Ada yang suka jika kerjanya disemak setiap satu. Seperti budak tadika yang selesai tulis setiap perkataan mahu ditunjuk kepada cikgu.
 
Kalau mahu disemak setiap kerja, untuk apa saya ambil staf? hahaha.
 
Tak apalah, saya telah minta berbincang, tetapi beliau tidak mahu. Beliau lebih gemar bertindak mengikut undang-undang bertulis. Yang ternyata menyebelahi beliau. Apa yang saya sampaikan secara lisan, katanya tidak diterima. Macam bercakap dalam mimpi pula.
 
Hari ini saya tunaikan hak beliau. Saya bayar gaji beliau mengikut apa yang tercatat dalam buku kedatangan yang diisi setiap kali datang dan pergi kerja.
 
Saya cuba selesaikan tanggungjawab saya. Sekurang-kurangnya saya tidak berhutang dengan sesiapa.
 
Ini yang saya belajar dari keseluruhan insiden ini:
 
1. Sediakan SOP untuk membuat kerja satu persatu. Maklumkan kepada staf secara lisan, bertulis dan secara praktikal.
 
2. Sediakan SOP untuk membuat laporan juga. Maklumkan kepada staf secara lisan, bertulis dan dalam lukisan juga, eh secara praktikal.
 
3. Pastikan staf lakukan ikut SOP. Jadi kena sediakan pula SOP jika pecah amanah.
 
4. Banyaknya SOP. Inilah akibatnya apabila kata-kata manusia tidak lagi boleh dipegang.
 
5. Apabila staf yang tugas kerjanya melibatkan akaun atau wang menghantar notis berhenti, usah berikan beliau bercuti lebih awal. Sebaliknya benarkan beliau hadir kerja tapi tarik semua tugas melibatkan wang dan akaun. Gunakan waktu notis itu untuk memeriksa wang dan akaun secara terperinci.
 
Pelajaran yang mahal. Tidak mudah berniaga sebenarnya.
 
Tapi saya nak move on. Ada staf lain yang bergantung harap kepada perniagaan ini. Ada anak-anak lain yang berharap kepada perkhidmatan Whiztots.
 
Dan jika ada pelanggan yang telah membuat bayaran tetapi masih belum menerima produk yang ditempah, sila hubungi saya terus. 0173329298.
 
Doakan Whiztots berjaya. Terima kasih.
 
Nor Azleen Abd Rahim
#whiztots

Leave a Reply