+6017-332-9298 cikguazleen@gmail.com
Img 9690

Anak Rabun Dekat Atau Jauh?

Hari itu suami buat cermin mata baru di A-Look Aeon Tebrau. Oleh kerana Afiah pun kerap mengadu tidak nampak, kami pujuk-pujuk dia untuk buat pemeriksaan mata.

Hasilnya di dapati bahawa mata Afiah memang ada isu, cuma pekerja yang memeriksa itu kata dia tak boleh nak jelaskan dengan lebih lanjut sebab kepakaran dia bukan pada mata budak.

Dia sarankan kami bawa Afiah ke klinik/ hospital buat pemeriksaan dengan doktor. Ataupun ada satu kedai optometri di Giant Plentong yang memang kepakarannya memeriksa mata budak.

Dan lagi, dia juga berikan tips apabila nak periksa mata anak:

Tips 1 – Pergi buat pemeriksaan mata pada awal pagi. Ini kerana mata anak lebih segar pada ketika ini. Jika pemeriksaan dilakukan pada waktu petang atau malam, mata anak akan kepenatan dan sedikit sebanyak akan mempengaruhi hasil ujian mata.

Eh, rasa macam banyak dia bagi tips, tapi ingat 1 sahaja. Huhu.

Tips 2 – Rupanya ada beza jika hasil pemeriksaan itu – (negative) atau + (positif). Dia tunjukkan yang hasil mata suami dan saya adalah negative. Tapi mata Afiah positif. Kanta yang akan digunakan untuk membetulkan penglihatan untuk kedua keadaan ini adalah berbeza.

Kanta yang lebih cembung digunakan untuk mata positif dan menyebabkan mata nampak lebih besar.

Cuma dia tak dapat cerita lebih details apa beza positif dan negatif tu.

Melalui google, saya fahami bahawa simbol positif itu bermaksud farsighted (rabun jauh) dan simbol negatif adalah nearsighted (rabun dekat).

Jadi, nanti kami akan bawa Afiah buat pemeriksaan mata lebih terperinci dengan doktor. Lebih baik, lebih tepat.

Nor Azleen Abd Rahim
#cikgumommy

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: