Susah

“Afiah hari-hari nak lukislah mommy. Tapi Afiah dah tak tahu nak lukis apa.”

Mommy kelip-kelip mata pandang Afiah yang sakan mengomel.

“Afiah lukislah apa yang Afiah nampak.”

“Haa?”

Giliran Afiah pula membulatkan mata memandang saya, tanda tidak faham.

“Lukis apa yang Afiah nampak.” Saya ulang sekali lagi.

Afiah masih memandang saya sambil kelopak matanya terkelip-kelip macam giginya yang dah bergoyang-goyang di hadapan tu.

“Contoh kalau Afiah duduk kat luar, Afiah pandang depan nampak apa. Itulah yang Afiah lukis. Kalau Afiah nampak padang, Afiah lukislah padang.”

“Ooooo” beriya-iya Afiah mengangguk-ngangguk macam burung kakak tua.

“Kalau nak lukis rumah ini pun boleh?”

“Boleh.”

“Oooo.” Lagi.

“Kalau Afiah duduk dalam bilik ini, Afiah lukis katil ini pun boleh?” Sambung Afiah sambil menggayakan tempat yang dia berhajat hendak duduk dalam bilik ini untuk melukis.

“ ya, boleh.”

“Tapi, susah. Afiah tidak pandai.” Raut wajahnya sedih.

“Afiah belum cuba lagi kan? Kalau belum cuba, mana Afiah tahu susah dan tidak pandai?”

“Betul juga kan.” Angguk lagi macam burung kakak tua.

“Afiah akan cuba dahulu, mommy”

Ya, itulah semangat yang mommy mahu.

Duhai anak, jangan biarkan sesiapapun memberitahumu bahawa engkau tidak mampu melakukan sesuatu perkara yang engkau hajati.

Jangan biarkan sesiapapun berkata begitu kepadamu, walaupun aku ibumu.

Itu janji saya pada Afiah sedari dia kecil.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Tutor Cilik Fonik Bacalah Anakku

Semasa dalam kereta tadi, saya terdengar Afiah mengulang skrip mengajar fonik cuba mengajar Azmina. Dan Azmina pula respon bukan main beriya walhal dia dah tahu pun semua itu. Bekerjasama dua beradik ini.

Dari skrip awal, “Kakak nak ajar Angah satu bunyi, nak dengar tak?”

Sampailah kepada membuat asosiasi aksi.

Tak tahan saya lantas dalam gelap pun saya angkat juga telefon cuba merekod video permainan mereka.

Afiah tanya juga, “Mommy lepas ini nak ajar simbol kan?”

Macamana nak ajar simbol, tiada bawa kad dalam kereta. Lagipun hari malam, tidak nampak bagaimana nak tunjuk simbol.

Berakhirlah sesi mengajar setakat sampai menyanyi lagu Abu Ada Ayam sahaja.

Jadilah tutor cilik, tahun depan sudah boleh pergi training dengan ReadNetwork dan Maktok Nik Eliani Nik Nawi dan mula mengajar di Whiztots Cepat Membaca ya. Berapa gaji mahu? Hahaha.

Begitulah, tak susah pun sangat sebenarnya nak mengajar fonik ini. Anak kecil pun mampu buat.

Sebabnya segalanya telah disusun oleh pihak Read Network. Sampaikan skrip mengajar pun ada.

Itulah kenapa Afiah boleh tahu skrip-skrip ini kerana saban hari asyik mendengar mommy mengulang skrip yang sama. Cuma tukar bunyi sahaja.

Yang pentingnya, bila mahu mula mengajar fonik kena buka minda dan buka hati.

Terima fonik sepenuhnya. Ia telah dibuktikan secara sains neurologi bahawa bersesuaian dengan bagaimana otak berfungsi. Tidak memberikan tekanan tambahan yang tidak perlu kepada otak.

Berikan masa untuk anda menerima fonik ini sepenuhnya. Untuk skrip-skrip mengajar itu menjadi sebahagian dari diri anda, sehingga anda menjadi sangat selesa dengannya. Barulah ubahsuai skrip itu mengikut personaliti anda.

Kadang-kadang saya terasa mengajar fonik ini juga macam Multi-Level Marketing.

Do Not Re-Invent The Wheel! Just follow and do it.

Selepas sebati barulah sesuaikan dengan personaliti anda.

Selamat berfonik.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Kantin Kita JB

Hari itu berpeluang juga melawat ke Kantin Kita yang selama ni dok kecur ayaq liur jer tengok kawan-kawan upload gambar-gambar makanan kedai ini.

Bukan apa, kedai ini berada di hujung sana dari lokasi rumah saya. Hihi. Itu yang bercinta nak ke sini.

Sampai-sampai di kedai nampak kakak kantin sedang goreng ayam. Bau ayam gorengnya menusuk kalbu, buat rasa nak order terus sebelum jumpa tempat duduk.

Antara menu rare kat sini adalah roti kampung. Katanya roti kampung itu macam roti john cuma sosnya ditukar dengan sambal tumis. Tapi tiada rezeki pula nak mencuba roti kampung malam itu sebab roti sudah habis.

Jadi saya pesan nasi goreng kampung bersama ayam goreng menusuk kalbu. Suami pesan nasi lemak kukus dengan ayam goreng juga.

Nasi goreng kampungnya memang kampung, tetapi tidaklah pedas. Tapi yang paling special adalah nasi lemaknya. Perghhh. Memang berlemak berkrim. Macam masak di rumah gitu.

Anak dara berdua itu sudah laju sahaja menuju ke sudut bermain. Tidak hiraukan mahu makan atau tidak. Jadi saya pesankan sahaja chicken chop RM8 untuk mereka.

Saya sangat sukakan sos chicken chop di sini. Gabungan lada hitam dan cendawannya sangat seimbang dan serasi. Saya sukakan hirisan kasar saladnya tetapi terlalu banyak mayonis untuk saya.

Air pula kami pesan jus lemon special yang selalu ditayang gambarnya. Sungguh segar dengan hirisan timun, epal hijau dan strawberi.

Kemudian kami pesan teh float. Nah, yang ini teh tarik bersama ais krim.

Istimewanya minuman disini rasa manisnya sesedap rasa. Manis-manis buah sahaja. Siap order tambahan jus lemon special kerana tidak cukup minum satu sahaja.

Saya nampak bila orang order barulah buah itu dihiris, jadi memang segar rasanya. Tetapi tidaklah terlalu lama menunggu pesanan.

Perkara yang paling saya gemari adalah portion makanannya yang sesuai. Tidak berlebih-lebihan. Macam Kevin Zahri kata segenggam gitu. Memang cun untuk yang mahu membuat cheat meal.

Lokasi Kantin Kita ada dalam gambar ya.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Tu tempat orang buat jus lemon sedap!

Alamat Kantin Kita JB

22 Jalan Kebudayaan 1 Taman Universiti

Teh tarik float dan jus lemon special. Jus lemon RM4.50. Teh tarik saya tak ingat berapa ringgit.

Nasi lemak ayam kukus berkrim. Sedap giler. Tak ingat juga berapa RM.

Nasi goreng kampung dengan ayam goreng menusuk kalbu. Nasi goreng RM6 tidak termasuk ayam.

Chicken chop RM8. Ada juga chicken chop RM6 di sini.

Ruang bermain untuk anak-anak. Kecil sahaja tetapi cukup mengasyikkan untuk mereka.

Ambil gambar dengan kakak kantin Shaukat Sheera, semoga dapat kekalkan kesedapan makanan di sini. Minta resepi air lemon tu. hihi. Sedap best segar.

Review Mykluang Cafe Seri Alam

Hari itu aktiviti keluarga kami agak padat. Bila dah padat begini, memang tidak berapa rajinlah nak memasak.

Jadinya saya ajak suami makan di luar sahaja. Terus satu kali sarapan dan makan tengah hari. Orang kampung kata brunch.

Dalam jadual yang padat itu perlu diselitkan juga membeli barang keperluan rumah. Kalau tidak dibeli bertambahlah lagi seminggu mommy tidak masak. Hahaha.

Kami beli barang di Tesco. Membeli belah usah dengan perut kosong. Nanti bajet RM200 boleh menjadi RM500.

Suami tidak suka makan di Tesco. Jadi kami pilih ke MyKluang Cafe di Bandar Seri Alam.

Makanannya agak sedap dan lokasinya strategik.

Macam-macam dipesan memandangkan perut sedang lapar dan untuk memenuhi selera anak yang tidak menentu.

Roti bakar, telur separuh masak, nasi goreng kanak-kanak, mee hokkien, kentang wedges dan nasi ayam bakar sambal hijau.

Kali pertama saya makan nasi ayam bakar sambal hijau di sini. Boleh tahan pedas sambal hijaunya.

Ayam bakarnya cukup lembap dan cukup perisa. Memang boleh mengulang lagi menu ini.

Satu lagi menu yang menjadi kegemaran saya di sini adalah kek keju. Tetapi hari itu tiada kek keju.

Saya cuba kek roll durian. Tidak menepati selera. Makan separuh sahaja.

Lokasi kedai di Jalan Suria 1, Bandar Seri Alam. Bangunan kedai bersebelahan Hospital Regency. Betul-betul di roundabout comel KFC itu.

Hari ini buka sampai pukul 10.30 malam. Bolehlah cuba.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Resepi Sup Ikan Senggarat Dan Lobak Putih

Orang kata makan lobak putih boleh menambahkan susu ibu. Saya ini tidaklah pernah memasak lobak putih.

Tapi hari itu pergi ke Tesco nampak comel pula sayur lobak putih ini. Jadi saya pun belilah sebatang. Teringat ada ikan senggarat yang beli dari Remy Sktpp ada dalam peti ais.

Pernah nampak juga Nur Salwa Ishak Ejen Shaklee pernah posting sup ikan dan lobak putih yang dimasak untuk anaknya. Barangkali bolehlah cuba lobak putih ini untuk Isyraq pula.

Saya masak sup ikan senggarat dan lobak putih. Dimasak tanpa garam sebab nak beri Isyraq makan juga.

Isyraq tidak begitu suka lobak putih. Makan beberapa keping sahaja. Afiah dan Azmina juga sama. Sup tidak berapa laku hari ini. Hihi.

Tapi benarlah kata orang lobak putih boleh menambahkan susu. Hihi. Ianya berkesan ke atas saya.

Lobak putih ini boleh dikategorikan sebagai galactogue. Herba atau ubatan yang digunakan untuk menambahkan susu ibu.

Bagaimanapun, penggunaan galactogue seringkali berkesan untuk satu ibu tetapi mungkin tidak berkesan untuk ibu yang lain. Ianya berbeza-beza.

Penggunaan galactogue juga lebih memberi impak jika ianya digunakan bersama peningkatan pengeluaran susu secara efektif samada melalui penyusuan terus, memerah dengan tangan atau menggunakan pam.

Sebelum menggunakan galactogue juga ibu dinasihatkan supaya berhubung dengan pakar laktasi bagi memeriksa sebanyak mana keperluan mengambil galactogue.

Untuk memasak sup ikan dan lobak putih ini, bahan-bahannya adalah:

– ikan senggarat

– Lobak putih

– bawang besar

– bawang putih

– sup bunjut ikan

– halia

– daun sup, daun bawang, bawang goreng

Cara memasak ada dalam gambar ya.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Kari Kepala Ikan Deen Port Dickson

Hari itu masa ke Port Dickson, seorang kenalan suami ajak makan kari kepala ikan.

Saya ini memang hantu kepala ikan. Tidak kisahlah masak apa, kari ke asam pedas ke singgang ke.

Sekali tengok kepala ikannya sahaja lebih besar dari kepala Isyraq. Hahaha. Ikan jenahak kau.

Sedapnya tidak boleh nak ucapkan. Mengingatkannya sahaja semasa menulis post ini macam meleleh air liur. Hihihi.

Nama kedai ini Restoran Deen Berjaya. Nama taukenya Deen. Ada dia di kedai itu.

Datang waktu makan tengah hari memang ramai orang. Khabarnya orang KL pun ramai yang turun makan kari kepala ikan di kedai Deen ini.

Berapa harganya tidak lah saya tahu sebab orang belanja kan. Karang kalau tanya berapa harga dia tanya pula, “Kau nak bayar ke?”. Hahaha.

Makan pula beramai-ramai. Ada pula yang menawarkan diri memegang Isyraq. Maka dapatlah saya meratah kepala ikan itu. Yum yum.

Memang tempat wajib singgah ini tahun hadapan bila ke PD lagi.

Lokasi, korang tengok kat gambar ya.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Kepala ikannya lebih besar dari muka Isyraq

Restoran ditutup pada Jumaat pertama dan ketiga setiap bulan

Rupa kedai dari hadapan

Waze sahaja untuk cari kedai ini.