Aroithai Tunamaya Spa & Resort Desaru

Hari itu suami ada “away day” dengan koperasinya di Bandar Penawar. Saya dan anak-anakpun mengikutlah sama ke Amansari Hotel di Bandar Penawar itu.

Selesai suami ber”away day” sebelum pulang ke Pasir Gudang, saya ajak suami mencuba Aroithai di Tunamaya Spa & Resort Desaru.

Selalu dengar adik sahaja beriya-iya mempromosikan tempat makan ini. Katanya best, best, best. Jadi nak rasa juga apa yang bestnya.

Depan restorannya ada sebuah bas mini lama yang diubahsuai menjadi papan tanda restoran. Cantik dan boleh ambil-ambil gambar gitu.

Di bahagian hadapan restoran ada ruangan beranda yang luas, di bawah pohon-pohon kayu yang rimbun. Ada meja-meja makan di sini. Ramai orang memilih untuk makan di luar ini kerana boleh merasai suasana damai macam kat kampung sambil ditiup angin-angin laut sepoi-sepoi bahasa.

Tapi memandangkan saya datang dengan anak kecil dan jam sudah menghampiri 6 petang, kami memilih untuk makan di dalam restoran. Ada aircond sepoi-sepoi bahasa juga. Hihi.

Pilihan makanan di sini ringkas sahaja, tidaklah sampai rasa pening nak memilih. Boleh rujuk gambar menu. Bagi setiap jenis makanan ada 5-6 pilihan sahaja.

Cara membuat pesanan adalah self-service. Tulis atas kertas berapa banyak yang kita nak, kemudian panggil pelayannya datang ambil pesanan.

Setiap makanan diisi dalam mangkuk-mangkuk kecil yang berharga cuma RM1.90 sahaja. Pilihan minuman juga dalam cawan-cawan kecil tetapi berharga RM3.90 setiap satu.

Saya pilih beberapa jenis makanan yang saya jangkakan kami akan suka dan kongsi sahaja makan satu keluarga.

Kebanyakan makanan thai adalah pedas-pedas, jadi kalau anak yang tidak makan pedas itu kurang sesuai makan di sini.

Kepak ayam goreng thai menjadi kesukaan saya manakala suami dan anak-anak suka makan beef glass noodle soup. Inilah dua makanan yang kami tambah pesan.

Ada juga nasi telur dadar stail thai. Yang ini pun sedap juga. Nasi putih, sedikit telur dadar dan dituangkan sos thai yang manis-manis pedas tu. Senang sahaja boleh cuba buat di rumah. Hihi.

Untuk minuman kami mencuba jus kelapa, jus buah markisa dan jus serai. Semuanya sedap-sedap belaka.

Kasihan Isyraq kerana tiada pilihan makanan untuknya. Jadi kami pun tidak duduk lama-lama di sini.

Rancangan televisyen menayangkan filem-filem Thai dan radio juga memainkan lagu-lagu Thai.

Pekerjanya pula bukan orang tempatan tetapi bukan orang Thai. Kurang faham cakap Inggeris apatah lagi bahasa Melayu. Bengang juga apabila lain yang diminta lain yang sampai. Dan juga kena mengulang cakap beberapa kali.

Gaya makan di sini ala-ala hipster agaknya. Ramai orang muda-muda yang makan sampai bertingket-tingket mangkuknya.

Nampak murah RM1.90 tapi kalau dah 10 mangkuk, jadi RM19.00 juga. Maka murah bukanlah satu sebab untuk makan di sini.

Bagaimanapun jika nak menikmati makanan thai dan bertukar selera sedikit bolehlah mencubanya. Walaupun saya tidaklah tahu sejauhmana benarnya rasa Thainya kerana saya belum pernah sampai ke Thailand.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Jus Anti Dot

Hari itu bila saya jumpa kawan saya yang seorang ini selepas agak lama juga tidak jumpa, saya sangat teruja melihat dia.

Kawan saya ni pejuang kanser payudara. Semasa beliau didiagnosis menghidap penyakit ini beliau sedang mengandung 16 minggu.

Beliau perlu lalui kimoterapi, radioterapi dan scan. Sedang mengandung. Aduh duh duh.

Tapi bila saya jumpa beliau hari itu keadaan beliau lain sekali. Kulit beliau kelihatan sangat sihat, dengan merah-merah di pipi walaupun rasanya tidaklah bermekap sakan.

Terus saya tanyakan apa yang beliau buat.

Tanpa berselindung dan berahsia beliau kongsikan resepi jus buah-buahan yang beliau amalkan semenjak beliau didiagnosiskan menghidap kanser.

Beliau memang berkelulusan dalam bidang teknologi makanan dan pernah bekerja dalam industri makanan.

Jadi, saya yang teruja nak rasa tetapi malas nak buat ni teruslah tanya, “ada jual?” Hahaha.

Beliau kata, “akak nak saya buatkan. Berapa nak?”

Wah, ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Tapi saya tak berani nak order banyak sebab salah satu bahan yang digunakan adalah ubi bit.

Ahaks, saya pernah rasa ubi bit. Sangatlah tidak menggemarinya walaupun saya tahu ianya sangat berkhasiat.

Saya pesan 3 botol. Sebotol minum sehari. Mula-mula takut nak minum. Tapi lepas dah minum, walla.

Taklah teruk sangat pun rasa ubi bit tu. Lagipun ada juga campuran buah kegemaran saya iaitu nanas.

Kemudian saya pesan lagi. Dan lagi. Hihi.

Kadang-kadang saya terajin buat sendiri. Kalau terajin lah. Selalunya tidak begitu rajin.

Campuran buah-buahan dan sayur-sayuran dalam Jus Anti Dot ini termasuk dalam kategori superfood. Pendek kata memang baguslah untuk kesihatan.

Bukan untuk orang yang sakit sahaja, yang sihat pun digalakkan minum.

Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Maklumat lanjut ada pada gambar ya atau pm terus kawan saya ni, Chempaka Hafizatul Aleeza.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy

Buah-buahan yang digunakan

Salam ukhuwah sahabat semua😍🤝…nak tau tak,kenapa korang kene ambil ANTIDOT sebagai supplement harian korang yang mementingkan kesihatan💪🏼..ok!!!nak cite apa hebat sangat ANTIDOT ni…

ANTIDOT 🌡ni adalah jus yg diamalkan oleh seorang servivor kanser🎗 dari mula di dignose kanser payudara tahap 3C semasa itu kanser servivor ini mengandung 16 minggu..bermula dr saat itu SK🎗 itu pun mencipta suatu makanan yg terbaik yg dikategorikan sebagai superfood utk kesihatan baby dalam perut dan menjaga imun badan SK🎗 semasa kimo,radio dan scan… alhamdulillah sedikit latarbelakang masa belajar dulu dalam bidang teknologi makanan📚👩🏼‍🎓 dan bekerja di makmal dlm industri makanan👩🏼‍🔬…sedikit ilmu tetang pemakanan SK 🎗 kongsikan didalam jus ANTIDOT ini..

👉🏼Siapa yang perlu ambil ANTIDOT 🌡…

👨‍👩‍👧‍👦👴🏼👵🏼 lelaki dan perempuan tua muda serta anak2 yg berumur 3 tahun keatas yg mementingkan kesihatan utk menjaga imun badan sama ada yg sihat mahu pun yg sedang sakit perlu ambil ANTIDOT 🌡ni..

👍🏼Apa pulak kebaikan ANTIDOT🌡 ni????

📌Campuran buah-buahan dan sayur-sayuran 🍏🥒🍠🍋🍅🍍🍇 yang termasuk dalam kategori SUPERFOOD.

📌 tinggi kandungan antioksida utk menghalang radikal bebas…so mean boleh detoks badan

📌 banyak nutrisi yg diperlukan oleh badan utk menjaga imun tubuh seperti vitamin c ,vit b1,b2,b3,folate,kalsium,betakaroten,fosfor,lycopine,

📌melancarkan sistem pencernaan dan kandungan nitrat akan membantu menjaga jantung serta membantu menurunkan tekanan darah

📌menurunkan kandungan gula dalam darah

📌Fosfor pula membantu memperkuatkan tulang, gigi, rambut

📌 menurunkan kadar kolestrol dlm darah

📌kandungan protein dan kompenen penting DNA dab RNA membantu melambatkan proses penuaan dan merawat kulit( untuk kecantikan)

📌Baik utk sesiapa yg merokok🚬

📌📌banyak lagi kebaikan jus ANTIDOT ni..nak tau boleh pm SK🎗 tau..

😍insyallah pada anda semua yang mengamalkan pengambilan jus ANTIDOT🌡 dengan betul..pasti akan merasai perbezaan pada tubuh badan…💪🏼💪🏼💪🏼

😃100% bahan semulajadi sayur dan buah yang terpilih

👎🏼tiada tambahan gula atau pemanis

👎🏼tiada bahan pengawet

sedap dinikmati ketika sejuk…🍹

perlu disimpan ditempat sejuk dan beku

🤓utk COD pembelian perlu dibuat 3 botol keatas !!!!

Nak tau lebih banyak lagi kebaikan jus ANTIDOT dan nk tau banyak pengalaman SK🎗 cepat2 PM 📞no dibawah ok…😍😍😍

PERTANYAAN ATAU ORDER boleh PM atau WATSUP nombor ejen yang berdekatan📞📞

www.wasap.my/60174222254 (fiza – pengasas)

www.wasap.my/0107003024 (teacher hidayah -jb)

www.wasap.my/60178411689 (norein -pasir gudang)

www.wasap.my/60197998564 (liana – skudai)

www.wasap.my/60124944481 (cikgu anita – pontian)

Review Mykluang Cafe Seri Alam

Hari itu aktiviti keluarga kami agak padat. Bila dah padat begini, memang tidak berapa rajinlah nak memasak.

Jadinya saya ajak suami makan di luar sahaja. Terus satu kali sarapan dan makan tengah hari. Orang kampung kata brunch.

Dalam jadual yang padat itu perlu diselitkan juga membeli barang keperluan rumah. Kalau tidak dibeli bertambahlah lagi seminggu mommy tidak masak. Hahaha.

Kami beli barang di Tesco. Membeli belah usah dengan perut kosong. Nanti bajet RM200 boleh menjadi RM500.

Suami tidak suka makan di Tesco. Jadi kami pilih ke MyKluang Cafe di Bandar Seri Alam.

Makanannya agak sedap dan lokasinya strategik.

Macam-macam dipesan memandangkan perut sedang lapar dan untuk memenuhi selera anak yang tidak menentu.

Roti bakar, telur separuh masak, nasi goreng kanak-kanak, mee hokkien, kentang wedges dan nasi ayam bakar sambal hijau.

Kali pertama saya makan nasi ayam bakar sambal hijau di sini. Boleh tahan pedas sambal hijaunya.

Ayam bakarnya cukup lembap dan cukup perisa. Memang boleh mengulang lagi menu ini.

Satu lagi menu yang menjadi kegemaran saya di sini adalah kek keju. Tetapi hari itu tiada kek keju.

Saya cuba kek roll durian. Tidak menepati selera. Makan separuh sahaja.

Lokasi kedai di Jalan Suria 1, Bandar Seri Alam. Bangunan kedai bersebelahan Hospital Regency. Betul-betul di roundabout comel KFC itu.

Hari ini buka sampai pukul 10.30 malam. Bolehlah cuba.

Nor Azleen Abd Rahim

#cikgumommy